UPDATE

i'm not beautiful like you. i'm beautiful like me.
Ya Allah. If I am to fall in love, let me touch the heart of someone whose heart is attached to you.” Aameen

Search This Blog

Apr 12, 2011

cerita pendek - who is Allah, mommy?

Salam.

Ini cerpen, buat sendirik!

Layan dulu, ok?

gambar hiasan semata.


Mommy..?”

Yes my lovely Sarah.. Kenapa?”

Suara kecil anak perempuanku memberhentikan pembacaanku. Kupandang wajahnya yang comel. Oh. Dia kelip-kelipkan mata seperti suamiku setiap kali menginginkan atau bertanyakan sesuatu. Aku ketawa kecil melihat perlakuan Sarah.

Yesterday.. ustazah taught about Allah.. but I don’t really understand.. Who is Allah, mommy? Ustazah said, Allah is our God.”

“Yes, Allah is our God. Allah the Almighty. Why
Sarah?” aku mengusap-usap lembut rambut Sarah yang sudah pun mengambil tempat di atas buaian bersebelahan denganku. Umurnya baru mencecah 5 tahun tetapi tidak aku nafikan dia anak yang bijak. Mungkin persekitaran di negara orang ini membuatkan pemikiran Sarah lebih matang.

If Allah is our God.. but why I never see Him once? Ustazah also said we can see Allah where ever we are.. but I have never really found Him..” Muncung mulutnya sambil bermain-main dengan jarinya. Tanda dia keliru.

Aku tersenyum lagi demi meredakan kekeliruan Sarah. Majalah Reader Digest yang dibaca tadi, aku letakkan di sisi. Aku tarik Sarah rapat dalam pelukanku. Kini Sarah berada atas ribaanku. Aku mengelus-ngelus lembut wajahnya dan menatap matanya. Bersedia memberikan jawapan.

“Sarah dah try cari?” cuba bermain dengan psikologinya.

“Dah..” masih muncung.

“Sarah cari di mana?”

Everywhere.. playground, Nisa’s house, backyard, school and even in my room!” jari tunjuknya yang kecil menunjuk ke serata arah. Kata-kata Sarah hampir-hampir mengundang tawaku. Namun, aku sembunyikannya.

“Oh.. Itu yang Sarah balik lambat semalam? Sampaikan naik risau Mommy dengan ayah. Nasib baik Sarah pergi dengan aunty Rina.” Sengaja aku bertanya walaupun aku sudah tahu ke mana Sarah pergi. Puan Katrina iaitu ibu Nisa rakan sekelasnya yang menceritakan pada aku.

“Sarah really sorry..” mimik mukanya berubah mendung. Nak menangis la tu. Tanganku disalam dan di kucupnya seperti selalu setiap kali bila memohon maaf. Suamiku yang mendidiknya begitu.

Apology is accepted. But please, do tell mommy and ayah if you want to go anywhere ok?” aku kucup dahinya. Mukanya yang mendung tadi beransur-ansur tenang.

So, did you found Allah during your searching?”

“No
.” jawapan yang begitu yakin diberikan oleh Sarah. Kepalanya digeleng-gelengkan.

No? Are you sure?” masih cuba bermain dengan psikologinya.

No mommy. That’s why I’m asking you.” kata Sarah tidak sabar.

ok. Before mommy giving you the answer, mommy would like to ask you a few questions. Can I?” Matanya yang terkelip-kelip tadi menjadi bulat. Sarah memang suka dengan soal-jawab ni.

“Boleh mommy, boleh!” jawabnya semangat. Senyuman comel menghiasi wajahnya.

“Sarah tengok langit. Isn’t it beautiful? Who do you think created the skies?” kami sama-sama mendongak ke langit.

Kemudian aku pandang wajah Sarah. Kelihatan kerutan di dahinya walaupun tidak ketara sangat. Lama dia terdiam. Matanya melilau-lilau sekitar langit.

“A..Allah..?” jawapan yang kurang yakin ku kira. Namun, sebutan Allah jua yang disebutnya. Sarah mengalih pandangan ke arahku meminta kepastian.

Yes dear. Allah the almighty. Look at your self. Pretty little girl with pretty little eyes. And look at mommy too. A lady.”

“Mommy also pretty.
” Puji Sarah ikhlas.

Thanks dear. Ok. Now, who created both us? Including ayah, your friends, teachers and others?” dahinya semakin berkerut. Aku tersenyum melihat gelagat Sarah.

Aku menunggu Sarah memberi jawapan. Kelihatannya, Sarah terusan berfikir. Aku membetulkan rambutnya yang ditiup angin.

“mmm.. ustazah said, Allah is the creator.” Jawapan bulat-bulat ditirunya.

What about you? What do you say?”

“Allah the almighty
” Suara kecil yang memberi jawapan, membuatkan aku tersenyum lagi.

“Pandainya anak mommy ni.” Sarah senyum menunjukkan giginya yang putih dan tersusun

That is why Allah is our God. Nobody knows how to create a sky even human. Look at us. Very unique and we’re different from each other. Because His only one who knows.” Kelihatan mulutnya membulat dan kepala terangguk-angguk. Lagak seperti orang dewasa.

So what should we say when we praise Him?

“SubhanAllah!” jawab Sarah semangat.

Alhamdulillah, Sarah memahami.

But mommy.. Why I have never seen Allah?” dahinya kembali berkerut. Begitu banyak persoalan yang bermain di fikiran Sarah. Psikologi anak-anak sebaya Sarah harus ditangani dengan bijak.

ok, dear. What is mommy doing right now?” aku tarik nafas dan hembus. Aku ulang beberapa kali. Sarah mengamati perbuatanku dengan mata bulatnya.

Mommy is doing.. breathing in and breathing out!” katanya teruja.

Clever little girl. But what was actually mommy breathed?” ku kucup kedua-dua belah pipinya, hadiah kerana memberi jawapan yang betul. Sarah ketawa senang hati dapat menjawab soalanku.

Mommy was breathing the air.. right mommy?” aksi yang aku lakukan tadi diulang semula oleh Sarah. Mungkin cuba memastikan jawapan yang diberi.

Yes dear. Air.” Aku senyum. Sarah tepuk-tepuk tangan meraikan jawapan yang dia beri.

Then, can you see air?” aku membetulkan kedudukan Sarah di ribaan.

No mommy. I cannot see it!” perbuatan itu diulang semula sambil tangan kecil Sarah cuba menangkap udara yang keluar daripada hembusan nafasnya.

of course dear.. Air is invisible. Same thing happen when we compare with the existence of Allah. We can’t see him but He really exists. We can feel it and we believe it.

Allah doesn’t eat and sleep. Right mommy?” Tanya Sarah lagi.

Indeed. Allah is the greatest. There is none like unto Him. He is the one who gives us rezeki. That is why it is so important for us to solah and berdoa. Sign of our gratitude for all the blessings that Allah gave.” Terangku satu-persatu. Cuba memberi pemahaman dan gambaran yang mudah pada Sarah. Mudah-mudahan, seiring dengan usianya yang meningkat, Sarah akan lebih memahami dan mengenali Allah. Moga Sarah menjadi anak yang solehah.

Thank you mommy!” pipiku menjadi sasaran ciumannya.

“Assalamualaikum.. Khusyuknya anak-beranak ni bergosip. Ayah dah sampai pun, tiada siapa peduli.”

“Waalaikumussalammm!” jawab kami serentak. Aku bangun dari buaian dan memimpin Sarah menuju ke suamiku. Huluran salam disambut, dan ku cium tangannya. Terasa sejuk di dahi menerima kucupan suami. Perbuatan yang sama dilakukan pada Sarah. Briefcase bertukar tangan.

“Tak sejuk ke duduk luar dear?” Tanya suamiku pada Sarah. Walapun baru masuk musim luruh, namun suhu masih lagi sejuk. Itu bezanya dengan cuaca di Malaysia. Panas di UK sama sejuknya dengan suhu semasa cuaca redup di Malaysia.

“Tak sejuk lah ayah. Mommy ada peluk Sarah kuat-kuat.” Sarah lebih senang berbahasa Melayu dengan suamiku berbanding aku yang selalu speaking dengan dia.

Hidangan petang harus dihidang. Aku bergerak masuk ke dalam rumah dahulu meninggalkan mereka bergelak ketawa bersama. Sayup-sayup terdengar suara kecil Sarah yang bertanya itu ini pada suamiku.







p/s: Jangan tuduh aku jiwang. Aku just suka menulis dan membaca novel. So, ada la ini yang terpengaruh sikit.

ok. Ini cerpen yg aku sengaja-sengaja buat. Tak pandai buat cerpen skema pun. Tapi sengaja nak cuba. Dapat idea sebelum nak tidur semalam. Maaf kalau banyak giler ayat yg tunggang-langgang dan grammar yg hancus.  *tapi still lagi gedik dan terhegeh-hegeh nak buat ayat dalam english. erghh.. Maaf juga kalau ada typo.

Dari pagi sampai la la ni aku dok perah otak nak susun ayat cantik-cantik, sekali cari input untuk aku karang. Psikologi anak-anak la, cara mengajar anak tentang Allah lah.. Fuhh!! Mencabar beb. Ini baru rekaan, belum lagi realiti. adehh..

Nak buat panjang lagi sebenarnya.. Tapi penat lah! huhu

oh ya. Pasal fakta musim luruh tu, aku reka je. muahaha. Malas nak google. Kome faham-faham sendiri je la ye?

Just enjoy ok. Feel free to drop a comment. Comments pun boleh juga. Komen yg membina sangat digalakkan.


Terima kasih!

13 comments:

Anonymous said...

gud writer...
mybe psni ley jadi novelis...
like it damn much...
huhu..

munifah said...

wei, suke2.. pandainye ko wat cite.. lepas ni sambung ag tau.. credit tok ko!. thumbs up (:
cne exam tadi? mst dah score another 50% an.. hehe, neway gudluck ^^

ɳυɾҽȥȥαƚყ ʝαʅαʅυԃιɳ said...

gile ah niza. cantekkk!!!!
suke2. wat lg eh, nak BACA lagi!!

btw, aku SUKA gilaaaa layout ramarama kalerful nehh!!

hana_aniz said...

anynomous: mekasih krn suka. hikhik. malu nyee.. novelis? jauh sgt la angan2 tu. =)

e-pah: hukhuk. try2 je. insyaAllah ada idea lg aku smbung.
exam td? boleh lah. =)

mek ty: wuuu~~ thanks mek ty! malu nyeee..
hehe. cantik background baru. time2 exam gini yg terlebih rajin. haish!

Cik Nin said...

wow! ingatkan amik kat mana2 n tepek je kat sni rupanya niza tulis sndiri..??? welldone dear! sgt best! keep it up! ;D

Ezuan Saad Ali Hussein said...

Salam...
TErbaik!!

hana_aniz said...

cik nin: sy penulis jalanan je. hukhuk. neway, thanks! :)

awan: thanks awan ;) aku tunggu ko berpantun lak! hehe

Alina Haizar said...

nice story...hope for more....

hana_aniz said...

kak alina komen! huhu.. thanks kak! ngee~

Hans (asaktor) said...

best r niza...salute..
aku tnggu next cerpen~~hehe

NuRuL ADiBaH said...

saye suke sgt... hehehe.. :D

hana_aniz said...

paan: hikhik. comel kan Sarah? ngaa~~

cik diba: mekasih suka sama sy. eh! hahaha.. suka cerita tu. :)

cleo said...

gud story! sambung la nti ek..masuk ngn muzik ni *wink wink*

Post a Comment

Popular Posts

Yang menarik