UPDATE

i'm not beautiful like you. i'm beautiful like me.
Ya Allah. If I am to fall in love, let me touch the heart of someone whose heart is attached to you.” Aameen

Search This Blog

Oct 6, 2010

Iktibar

Salam.

Nak blame seseorang memang sangat senang. Hanya cakap dan tuju pada dia. Terasa atau tidak, terletak pada individu. Musibahnya, persaudaraan menjadi goyah jika salah satu individu take it as personal in a wrong way. Hati dan penilaian setiap individu adalah berbeza. Mungkin cara aku salah sehingga membuatkan mereka salah faham. Tidak mengapa. Masa boleh merawatnya as long as kita membenarkannya.

Trust and responsibilities. Dua elemen yg berbeza, menjurus kepada satu perkaitan yg kukuh. Know what I mean? Yeah.

Mengenai teguran pula, kadang-kadang teguran yg dibuat dikhususkan pada orang tertentu, tapi ada orang lain juga boleh terasa dengan teguran itu. Meaning, siapa yg terasa, dia pun turut juga melakukan kesalahan. Betul tak? Contoh terbaik, diri aku sendiri. Aku rasa, aku dah cuba menunaikan tanggungjawab aku sebagai salah seorang MT dalam sesuatu program.Tapi, bila ada senior yg menegur, aku terasa. Bila fikir-fikir balik, kenapa perlu aku terasa. Ok.. Ditimbal semula, ya. Aku ada melakukan kesalahan. Kesalahannya, aku tidak bersungguh sepenuhnya dan tidak juga cuba untuk meletakkan tanggungjawab itu sebagai salah satu priority selepas priority cemerlang dlm akademik. See what I mean? Kalau tak faham, tak apa.

Kejayaan sesebuah organisasi banyak bergantung kepada komunikasi di antara ahli-ahli organisasi tersebut. Perhubungan ini diwarnai oleh emosi. Emosi yang positif memungkinkan perhubungan yang baik di antara ahli. So, mari kita brainstorm, apa yg perlu kita buat untuk wujudkan emosi positif ini dan kekalkannya?

Untuk menanamkan pemikiran positif, seseorang pemimpin perlu memastikan sentiasa wujud bicara diri yang positif di dalam mindanya. Caranya ialah dengan mengisi minda kita tentang pemikiran yang positif, contohnya tentang keberanian, harapan dan keyakinan.



Winner vs Loser


The Winner is always part of the answer
The Loser is always part of the problem

The Winner always has a programme
The Loser always has an excuse

The Winner sees an answer for every problem
The Loser sees a problem for every answer

The Winner says
"It may be difficult but it is possible"

The Loser says
"It may be possible but it is difficult"

Be a Winner and not a Loser!






P/s: Aku mohon maaf atas segala kesilapan dan kesalahan aku secara sengaja mahupun tidak sengaja.
Buang yang keruh, ambil yang jernih.

4 comments:

ShaHiRah HayAti said...

mari kita memperbaiki kesilapan dan terus berjuang utk yg terbaik ok.... akak support kamu smua...akak tau kamu smua boleh..jd keep in touch ngn MT2 and sntiasa wat rumusan keja...

hana_aniz said...

thanks kak ira. =)

Hans asaktor said...

mane like button nih...aku nk like x leh...haha...

hana_aniz said...

aku x reti nk wat. pening la tgk tutorial dia. ko wat utk aku leh??

Post a Comment

Popular Posts

Yang menarik