UPDATE

i'm not beautiful like you. i'm beautiful like me.
Ya Allah. If I am to fall in love, let me touch the heart of someone whose heart is attached to you.” Aameen

Search This Blog

Aug 29, 2010

Aku terpana. Bersedia berhenti mengharap.


Salam

Disaat aku berasa celaru, pening, geram dan menyampah semasa buat assignment Biometri, aku teringat dan terfikir tentang seseorang. Huu~ It's him.

Aku pun klik pada windows facebook. Perkara pertama aku nampak, gambar 'jangan kahwin yang 6' [klik]. Sebab curious, aku pergi tengok. Dan sejenak, aku terfikir. Adakah aku di dalam golongan tersebut?
Keinsafan menjentik hati.

Then, aku tertarik dengan artikel 'nasihat ibu tentang cinta' [klik] yang dishared oleh kawan aku. Baca dan baca. Terasa bergenang pula air mata aku. Fikiran mengenai dia meluru-luru masuk ke dalam kotak ingatan. Sedetik, aku bersedia berhenti mengharap. Serius, aku berlawan-lawan kata dengan hati dan akal aku sendiri. Iman aku yang senipis bawang ini juga turut masuk campur. Seperti biasa, kemenangan itu berpihak pada iman aku. Even, masih lagi dipengaruhi dengan hati dan akal.

Aku rasa, rata-rata yang baca blog ni, mengenali aku kan?
Aku bukan budak agama yang bertudung labuh dan menutup aurat dengan sempurna.
Aku bukanlah seorang perempuan yang mampu berdebat secara yakin dalam agamanya.
Aku seorang yang cetek ilmu agamanya.
Dan obviously, aku TIDAK termasuk dalam ciri-ciri idaman kaum lelaki yang berpegang teguh pada agamanya.
Terasa sangat kerdil tika ini.

Ok.. Flow entri ni dah sedikit menyimpang dengan apa yang aku nak taip sebenarnya.

Back to the story.

Aku sudah bersedia berhenti mengharap. Haha.. Rasanya banyak sangat aku ulang ayat ini dari dulu-dulu lagi. Baik melalui bicara mahupun tulisan. Bezanya, ayat itu untuk orang yang berlainan. Mmm..

'Perempuan yang baik, untuk lelaki yang baik'.

Aku bukan perempuan yang baik. Bukan juga perempuan yang jahat. (huu.. word jahat tu macam jahat sangat)

Tapi aku perlu lelaki yang baik, untuk bimbing aku menjadi perempuan yang baik. Seriously, aku tak mampu nak bimbing seorang diri. Namun, aku tetap berusaha sedikit-sedikit. Huu~

Again, flow entri ini dah menyimpang dengan apa yang aku nak taip sebenarnya. Haish. Lepas ni, kena karang dulu baru boleh taip habis kat sini. Huh.

So, kalau anda semua ada ingatan yang jenis auto-delete, aku mohon sangat korang auto-delete apa yang korang baca dan ingat pasal entri aku ni.




Bila baca entri ni, mesti korang kata aku ni jenis yg complicated kan?


Aku yakin korang mesti kata aku jenis complicated coz aku pun fikir macam tu. Hohoho.






p/s: Entri ini akan expired on 7/9/10

11 comments:

cleo (クレオ) said...

assalamualykum..niza, aizh bce gak post tu n ras cm ap yg niza ras..huhu

betul, org slalu ckp: perempuan yg baik utk lelaki yg baik...

tp pernah x kite tfikir, ad je berlaku perkara sebaliknya..nap ye..? mgkn Allah nk mnyeimbangkan keadaan x..? huhu

bkn nk mberi hrpn, tp soal ni, Allah yg tentukan, ye dak..? =)

Dia yg mciptakan kita, so Dia yg lebih mgetahui yg mna satu yg mpu mbawa kita agr lebih dekat dgn-Nya..

Pasangan yg mnepati 'kata2 falsafah' td tu: Allah tahu, jika dibiarkan salah sorg diorg tu dpt psgn yg bertentangn, mungkin akan lebih jauh dri-Nya, jd Allah bntu hamba-Nya, agr x pergi jauh dr-Nya, krn terlalu mnyayangi mreka bdua..

Pasangan yg bertentangan 'kata2 falsafah' tu:
Allah tahu, salah seorg mereka tu, mpu mjaga dirinya agr x mlupakan Penciptanya tak kira apa jua keadaan pn, malah dgn dri ny yg telah 'didik' oleh Allah sedari kecil, mampu mbantu pasangan ny kembali kpd Allah S.W.T., jd Allah mberi peluang kpd keduanya utk menempa nama bersama di syurga milik yg Maha Esa.. =)

Dua2 situasi ni, dkurniakan oleh Allah kpd setiap dri hamba-Nya..cuma antara sedar atau tidak pd dri hamba-Nya itu akan pilihan yg terbentang d hdpn masing2.. =)

Agk pjg lak komen kt post niza nih..hehe..tp harap niza paham kot ap yg aizh cuba smpy kn kt sini..huhu..insyaAllah.. =)

Worries..? shall be put aside in this matter, my dear.. chaiyok..!! =D

hana_aniz said...

=) thanks jijah.

wat aku byk terfikir smlam. bkn je perkara yg aku post kt entri ni, tp mcm2. smpai kn rasa sgt2 sedih.

huu.. ntah la.

pe yg jijah komen semua btol. tp, x pe la aku kena redha dgn perkara cm ni. ada tu ada la. ngee~

ShaHiRah HayAti said...

salam niza...
akak setuju ngn kawan niza tu... mmg betul lelaki yang baik utk perempuan yang baik begitu juga sebaliknya...

akak pon dh merasa bahawa apa yg kiter nk xselalu kiter akan dpat malah kadang kala yang duk dpn mata adalah lbh baik dr apa yg kiter harapkan...

selagi kiter berkehendak untuk berubah ke arah yang baik, kiter bukan jahat..malah kiter patut lebih bersyukur kerana kiter diberi peluang utk berubah jadi lebih baik..manusia tidak ada yang sempurna niza.. semuanya ada kekurangan..walaupon mereka yg bertudung labuh atau kuat agama..yang penting kiter kena sentiasa muhasabah diri dan sentiasa berada dijalan yang betul...InsyaAllah...pasti ada yang terbaik utk kiter..

dan akak percaya apa yang Allah dh takdirkan utk tiap2 manusia adalah yang terbaik cuma kiter kena sabar dan tabah hadapinye..kerana itu semua ujian yang akan membawa kepada kebaikan yg xmungkin kiter lupa...

be urself but improve to be a gud muslimah...ingat kiter manusia x lari dari kesilapan..termasuk akak..jd sntiasa muhasabah diri ok... don't worry sbb ada yg terbaik utk niza yang Allah sediakan..

hana_aniz said...

huhu.. terharu..

moga ada yg terbaik buat diri kita sendiri.

almuary89 said...

~semua itu ketentuan dari Allah..tidak salah kalau kita memohom kepadaNYa agar dapat pasangan yg baik sebagai pembimbing kita agar kita tak menyimpang ke arah lain..doa itu senjata mukmin..renungan bersama...~

hana_aniz said...

huuu~ sentiasa berdoa.

Pejalan Kaki said...

perbaiki diri...utk jaminan di kemudian hari...ikhtiar yg terbukti~ =)

cleo said...

baru baca balik entri ni, sebab lepas komen tu trus lupa nk follow up..aiceh...dah terlarut dlm diri mcm tgh bt keje s/u je..haha

dua je nk komen:

1. rasa nya semua dah sedar n tau ap yg terbaik utk diri sendri bdsarkan komen2 tu..so ras ny xperlu lah kita tlalu mmikirkan sgt perkara ni..kita usaha dgn doa etc, yg selebihnya kita serah pd yang Maha Mengetahui..n laslty, redha ngan ketetapanNya, jgn sekali-kali mkufuri nikmat pemberianNya nanti..insya-Allah..

2. yg komen ni smua geng2 mapley..bagus ni, da jd cm usrah geng mapley..haha =P
jgn main2 tau..haaa..hehe

hana_aniz said...

=)

but still. aku macam kena berhenti berharap.. mmm.. adehhh..

airmien said...

hehe..(^^,)v

hana_aniz said...

nape airmien??

Post a Comment

Popular Posts

Yang menarik