UPDATE

i'm not beautiful like you. i'm beautiful like me.
Ya Allah. If I am to fall in love, let me touch the heart of someone whose heart is attached to you.” Aameen

Search This Blog

Dec 1, 2011

entry yg berbaur kemarahan dan emosi.

Salam.

Dah boleh rasa aura kemarahan dan emosi di sini?

Belum? Good.
Tak payah lah rasa.


Kalau dah merasa meluat tengok si tuan punya blog ni asyik marah, do close these window tab.
I don't mind at all coz aku tak tahu pun siapa yg sedang baca entri aku.

Mesti ramai menyampah kan, asal emosi je, mesti nak lepaskan kat blog.
Lepas tu, mesti ada pulak yg bercakap, kenapa tak lepaskan emosi tu pada Allah? Minta keampunan dari Dia supaya dihilangkan rasa amarah.

Already done that.

Kali ni biar lepas kat blog pulak.
Senang. Tak payah merambu kat orang lain. *walaupun tadi dah terlepas sikit

Great. Mood dah swing.

Rasa nak marah, tapi tak boleh nak marah.
Ini yg membuat aku lagi rasa marah.
Terkumpul-kumpul rasa amarah tu.

Bak kata kawan aku masa lepas petang tadi,

"Istighfar. Pergi ambil wuduk dulu"

Nasihat dia memang bagus. Itulah sebaik-baiknya bila berhadapan dengan orang yg sedang marah. Tapi not good enough.

Should be, tanya dulu kenapa rasa marah. Biarkan dia rasa lepas rasa amarah tu supaya lepas ni dia lega sikit. Then bila sudah sesi luahan perasaan, baru lah cakap macam ayat di atas. Kawan yg tengah marah pun rasa insaf. Betul tak?

Ini tak sempat nak lepas rasa dihati, tupp terasa lagi nak marah. Apa guna kita luahkan rasa marah kita pada kawan, nak minta dia dengar luahan kita?

Abaikan yg itu.

My bad.. perkara macam tu pun aku nak emo.

Thanks to someone yg sanggup dengar rasa marah aku tadi. Even dia tak cakap apa-apa. Sekurang-kurangnya dia ada mendengar luahan aku. Itu dah cukup buat aku cool down sikit. :)

Baiklah.

Perkara yg harus tuan punya blog ambil iktibar, 


  • Kalau engkau rasa nak marah Haniza, tak payah marah depan orang. Diorang rasa meluat tengok kau marah. Tengok muka diorang pun tahu.
  • Tapi, kalau diorang suruh luahkan jugak rasa marah, engkau buat bodoh je Haniza. Diorang tak nak ambil tahu pun sebenarnya. Alih-alih, engkau yg bertambah rasa marah.
  • Tak payah ambil kisah orang lain, kalau diorang tu pun tak pernah ambil kisah pasal engkau. Fair and square.
  • Nak luahkan rasa, jangan cari manusia dah. Allah memang pasti ada. Kat blog pun boleh. Walaupun kaku tak bereaksi, sekurang-kurangnya blog bagi peluang ko luah perasaan, dan cool down sendiri.


Dah habis sesi negatif Haniza??

Good.

Jom sejukkan hati dengan gambar yg kiut-miut nih.


hahaha. Peguin ni macam marah. Tapi still lagi comel.
haish. Macam mana nak buat muka marah tapi comel?
lalala~~


kawan yg baik, dia takkan marah kalau kena gigit dengan kawan sendiri.
hakhak.

listening is enough to make someone feel better.

4 comments:

Nasihah Hashim said...

Blog ibarat diari! Kalau tade diari, blog lah jadi mangsa! Konsepnya sama! Tempat terbaik meluahkan suka dan duka! Bezanya orang lain boleh baca! Kalau dah marah, jangan pendam! Kalau manusia tak nak mendengar, jadikan blog tempat 'cool down'. Buatlah entri marah tu. Bila dah sedar dan cukup waras berfikir, cepat-cepat turunkan entri marah tu! Hehehe Chill babeh! Meh bilik aku amek cokelat meh! :)

hana_aniz said...

betul apa yg ko cakap tu. huhu. blog tempat yg terbaik kot. n thanks for the chocolates. tau2 je ko kn? ;)

Farhan Ismail said...

ur blog is ur rule.. tu ko ckp kt aku dlu... igt..hehe... anger management ni...kekadang aku pn fail... haha

hana_aniz said...

betul2. huhu.. susah nye nak manage. nak gembira selalu pn x leh.

Post a Comment

Popular Posts

Yang menarik