UPDATE

i'm not beautiful like you. i'm beautiful like me.
Ya Allah. If I am to fall in love, let me touch the heart of someone whose heart is attached to you.” Aameen

Search This Blog

Nov 12, 2011

magic words.

Salam.

abracadabra!!! tukarlah kamu menjadi perempuan cantik!

pusing-pusing macam sailormoon masa transform. siap ada blink-blink dan sound effects segala.

boleh bayang??

dengan kuasa bulan.. akan menghukum mu!

ngehh~~



" hehh??" kata Dean




erkkk. fine. Dean menyampah dengan aku.


hahahaha. ngek betul lah.


Bukan pasal ini yang aku nak mengomel. Tapi mengenai ini: 


magic words yg adik comel ni pegang.


Percaya atau tidak, tak ramai yg peka dengan penggunaan 'bahasa sopan' ini dalam kehidupan seharian kita.


Siapa mengaku dia jarang guna those magic words?


Aku!
Aku!
Aku!
*merujuk kepada diri sendiri




"Tolong"
"Terima kasih" 
"Apa khabar"


bukan sahaja menggambarkan kesopanan bahasa kita, tapi juga menggambarkan personaliti kita yg sebenar.


Contoh ayat:


Dialog A: "Ambilkan aku buku atas meja tu."

ayat itu bukan sahaja bunyinya tidak sopan, malah mungkin akan ada salah faham antara pelaku yg mendengar. Intonasi yg terwujud adalah berbentuk arahan. kan?

*macam cikgu BM la pulak..

Tapi sebaiknya:

Dialog B: "Tolong ambilkan aku buku atas meja tu."

ayat dimulai dengan kesopanan dan diakhiri dengan intonasi meminta pertolongan agar pelaku yg mendengar berasa senang hati untuk membantu.

Nampak kan?

haaaa....


Itu satu hal pulak.

TERIMA KASIH. haaa. aku bold, besarkan dan aku caps lock kan.

Perkataan 'terima kasih' paling crucial.

Kenapa aku cakap macam tu? 

Berbalik pada dialog di atas.

Gunakan perkataan 'terima kasih' pada dialog A dan B yg dah dipertuturkan. Contoh terbaik boleh dilihat pada dialog A lah. Sebab apa? Walaupun intonasinya berbentuk arahan, dan walaupun pelaku yg bantu ambil buku tu dalam hati dia menyumpah-nyumpah si pemberi arahan yg bossy, at the end.. Pelaku rasa senang hati dan terharu bila si pemberi arahan mengucapkan 'terima kasih' kerana bantu dia.

See?? Hubungan, emosi.. yg seakan-akan nak jadi negatif tu, dah postif semula.

Actually, senang je kita nak jaga hati keluarga dan kawan-kawan. Jaga dari segi pertuturan kita. dan bila bercakap mengenai pertuturan, perlu dikaitkan dengan kesabaran.

Isu ucapan 'terima kasih' ni, suka sangat aku nak kaitkan dengan kaum lelaki. No offense ye? Tak semua. Tapi kebanyakan la.. Kaum lelaki memang payah sikit nak ucap terima kasih. Tak tahu kenapa. 

Ego??

 hmmm..















3 comments:

Ezuan Saad Ali Hussein said...

salam..

heheehe.. tp kan niza, klu slalu deal dgn org luar kne slalu guna magic words ni.. aku slalu guna.. sampai tbawa2 dlm pcakapn harian.. jadi skema...
apa2 pun, TERIMA KASIH utk post ini. sy sungguh mhargainya.. (amacam? mejik word aku? hehe)

K2r~90 said...

jap aq amek mase nak cube paham kaan..

hana_aniz said...

awan: salam. hahahaha. mejik word ko menjadi!1 :)

mai: nak faham apa??

Post a Comment

Popular Posts

Yang menarik