UPDATE

i'm not beautiful like you. i'm beautiful like me.
Ya Allah. If I am to fall in love, let me touch the heart of someone whose heart is attached to you.” Aameen

Search This Blog

Mar 1, 2011

hasad dan dengki

Salam.

Hasad.
Dengki.

Dua perkataan tu dah cukup menggambarkan maksud yg sebenar. Sangat hitam, kotor dan keji.

Dalam hal ini, Rasulullah bersabda dalam sebuah hadis yang bermaksud: “Awasilah diri kamu daripada berburuk sangka kerana perbuatan itu adalah satu pembohongan besar. Janganlah mencari berita buruk, berhasad dengki, bermasam muka dan marah, sebaliknya jadikanlah diri kamu semua bersaudara. (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Kalau sesiapa yg rajin berblogging dan berfollow-follow dengan blog yg femes2, mesti ada baca banyak entri yg negatif berkaitan dengan menghentam blogger sesama blogger kan??

Nonsense.
Ridiculous.
Childish.

Apa kau dapat dengan hentam orang lain? Cakap pasal benda buruk, aib kan orang lain. Padahal, tak pernah sua muka dalam dunia realiti pun. Kau dengki dia ramai follower? Dengki dia cantik@hensem? Dengki dengan penulisan dia yg ramai orang suka? Or kau saje nak hit traffic?? Come on man..

hahaha. opss! Aku pulak terasa coz
 aku pun pernah berdengki dengan orang. Teyy!!
Source: [sini]


Aku tak follow langsung blog femes2. Aku pun tak kenal siapa la yg femes dalam dunia blogging ni. Kalau aku tahu pun, sejak baru-baru ni je coz aku ada terbaca kat blog yg aku follow cakap pasal blog hentam sama hentam. Kalau tak, memang aku tak tahu langsung. Tak nak ambil tahu pun. Sebab apa? Entah. Aku tak minat. Riwayat-riwayat hidup nabi pun aku ingat lupa-ingat lupa. Inikan nak ingat dan follow perkembangan blog orang yg femes2 yg tak ada benefit dari segi ilmu. Kalau blog dakwah, seronok gak baca.

Senang cerita, kalau tak suka owner blog or tulisan dia, janganlah baca entri nya. Tak ada la nak sakit hati bagai. Chill. Memang la hak diri sendiri nak hentam sama hentam. Tapi fikir balik, hentam nak memuaskan hati sendiri ke, or hentam sebab nak ambil pengajaran bersama-sama. Mmm..

Entah. Tak faham aku. Tanya balik diri sendiri, apa tujuan sebenar buat blog??

Tapi apa-apa pun hak sendiri kan? Adehh..

Cuma.. Beringat-ingatlah. Islam menuntut umatnya agar menyembunyikan keaiban orang lain walaupun kita mengetahuinya kerana Allah akan menyembunyikan keaiban kita daripada terhebah kepada orang lain.

Kepada owner blog yg kena hentam tu, ambil pengajaran. Takkan bergoyang pokok kalau angin tak tiup. Mesti ada perkara-perkara tertentu yg kau buat sampai orang nak berhasad dengki. Kaji balik dan betulkan.



Love peace, no war.

p/s: Baik buat entri yg gembira-gembira bagi hati gembira. Yg membaca pun tak ada lah rasa benci kan?? Tapi ada gak entri yg tak best. Biasalah.. Emo.. hahaha



1 comment:

cleo said...

setuju..huhu entri tak best musti ad gak..nk bt cemana..huhu

Post a Comment

Popular Posts

Yang menarik