UPDATE

i'm not beautiful like you. i'm beautiful like me.
Ya Allah. If I am to fall in love, let me touch the heart of someone whose heart is attached to you.” Aameen

Search This Blog

Dec 6, 2009

Jual Mahal

Salam.

Jual mahal?
Masalah ke kalau orang perempuan jual mahal?
Habis tu?
Nak kenal jual murah?!!
Astagha..
Tak leh fikir ke apa?

Ingat lawa sangat ke?
Huh?
Perasan cantik ke?
Heh?
Bajet cun ah tu...
WHAT?!!

Itu adalah ayat biasa yg keluar daripada mulut kaum adam jika seseorang perempuan itu menolak ' lamaran' dari sang jejaka.

Bagi aku.. perempuan jual mahal adalah perkara biasa.
Dan aku rasa.. wajib ada sifat jual mahal.
Tapi, biarlah bertempat.

Sebelum itu, define 'jual mahal'
Ok.. jual mahal adalah satu penolakan yg dilakukan oleh seseorang individu terhadap individu yg lain.
Contoh apabila 'seseorang' menghulurkan salam perkenalan terhadap 'individu' yg tidak mengenalinya. Dan 'individu' tersebut tidak melayan sebarang perkenalan daripada 'seseorang' itu.
Boleh faham kan?
Kalau tak, bukak kamus dewan edisi ke-4..
Kalau tak ada, pandai-pandai la cari.
Tapi, tipu lah tak fahamkan?

Pendapat aku, jual mahal itu bukan bermksud yg kita adalah sombong.
Tapi lebih kepada sikap berhati-hati..
Betul tak?

Bila aku cakap yg aku ni still single..
Ramai yg tak percaya..
Dan ada pula buat kesimpulan yg aku ni jual mahal sangat.
Hello...

Takkan senang-senang boleh kaut je?

Takkan sesedap rasa je nak melayan?

Fikir balik..
Buka minda.
Lakukan anjakan paradigma.. (Hahaha.. ayat tak boleh blah..)
Fikir baik dan buruknya jika kita tak berhati-hati..
Padah..
Haa..
Malang tu tak berbau.


Aku memilih kerana aku nak selamatkan bukan sahaja duniawi aku, bahkan aku nak selamatkan akhirat aku. 

Kita ni orang perempuan..
Maruah orang perempuan itu tinggi..
ALLAH dah cipta kita dengan begitu sempurna.
Subhanallah..
Dikurniakan 1 akal dan 9 nafsu...
1 akal tu.. mampu menguasai 9 nafsu yg lain..
Kalau tak boleh nak control..
Haa..

Mulalah terbangkitnya masalah:

Buang anak
Seks sebelum nikah
Hisap dadah
Bunuh orang
Berjudi... Di mana perempuan dijadikan taruhan.
Parti liar.. Botol arak bergelimpangan..
Astaghfirullah..

Aku takut..
Aku tak lah seperfect mereka yg lain..
Aku tak reti nak keluarkan hujah berdasarkan hadis.
Lebih-lebih lagi dengan ayat Al-Quran..

Tapi, aku ada keinginan ke arah itu..
Sebab aku fikir..
Apa gunanya kalau aku belajar agama since dari dalam perut mak aku sampai la sekarang?
Dan insya-ALLAh..
Sampailah aku mati.

So, mesej untuk semua kawan perempuan aku..
Biarlah ada sifat jual mahal dalam diri.
Tapi yg pasti biarlah bertempat..

Yg pentingnya...
Beringat-ingatlah..
'Wanita itu hiasan dunia'
'Wanita juga fitnah terbesar dunia..'

Haa..
Perkara yg selalu ingatkan pada diri aku..
Perempuan yg baik untuk lelaki yg baik..

So guys..
Tak payah la korang nak cakap
"Kalo awek, memanglah aku nak yg seksi. Tapi, nak buat bini.. Mestilah nak bertudung n jaga aurat".
Lu fikir la sendiri cam ne nak dapat isteri yg solehah kalo da buat kenyataan cam tu.
???

Wassalam..

P/s: aku rasa da melalut-lalut post ni.. Nak tulis pasal jual mahal, tapi da masuk topik lain sikit..
Hehehe.. Tak apalah.. Post ni lebih kepada peringatan untuk aku. Tapi, kalau ada sesiapa yg juga dapat 'mencubit' secebis iktibar.. Alhamdulillah..
Yg buruk datang dari aku.. Yg baik hanya datang dari ALLAh..

5 comments:

*angelfromthedark~ said...

betoi...org baik dicipta utk org yg baik..
betoi betoi betoi...

Ezuan Saad Ali Hussein said...

Sekadar berkongsi...

Firman Allah yang bermaksud: “Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji. Sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. [Surah al-Nur, ayat 26]

wassalam..

asaktor lemodasa said...

ak sokong ko,,,,pmpuan ptt jual mhl...

Hana_aniz said...

terima kasih kerana menyokong..

tulipputih said...

jual mahal....kdg2 kne bertempat gak ..t gigit jari..haha...gurau jer...perlu2 jual mahal tu =D

Post a Comment

Popular Posts

Yang menarik